Sote-info

30.9.2021

Sosiaali- ja terveydenhuollossa tapahtuu

Alueellinen valmistelu on käynnistynyt

Edessäsi on JH:n sote-infokirje, jonka tarkoituksena on avata sote-uudistuksen merkitystä sekä valtakunnallisesti että erityisesti paikallisella tasolla.

Sote-uudistus on siirtynyt vihdoin käytännön toteutukseen. Lakien tultua hyväksytyksi juhannusviikolla käynnistyi valmistelu toden teolla. Heinäkuun alusta lähtien työtä on tehty alueilla väliaikaisissa valmistelutoimielimissä (VATE), joiden tärkeimpänä tehtävänä on kartoittaa nykytilanne. VATEt selvittävät mm. sen kuinka paljon henkilöstöä on siirtymässä hyvinvointialueille ja missä nämä työskentelevät. Tämä on tärkeä vaihe, jossa myös henkilöstön pitää tulla kuulluksi. Samoin kartoitetaan tulevalle hyvinvointialueelle siirtyvät omistukset, sopimukset ja muut asiat, joista hyvinvointialue jatkossa vastaa. Painopiste soteuudistuksessa on nyt siis selkeästi siirtynyt alueelliseen valmisteluun.

Väliaikainen valmistelutoimielin on nimensä mukaisesti vain väliaikainen ja valta sosiaali- ja terveydenhuollosta ja pelastustoimen asioista kuuluu tulevaisuudessa hyvinvointialueen aluevaltuustoille. Aluevaltuustot vastaavat oman alueensa päätöksenteosta, linjauksista ja esimerkiksi siitä kuinka paljon palveluita tuotetaan itse ja kuinka paljon niitä ostetaan muualta. Aluevaltuuston rooli onkin erittäin tärkeä, aivan kuten kunnanvaltuuston kuntia koskevissa asioissa. Valtuuston vaalit käydään 23.1.22 ja ehdokasasettelu puolueissa onkin jo kiivaasti käynnissä. Juuri nyt on hyvä hetki vaikuttaa siihen, ketkä päätöksiä alueellasi tulevaisuudessa tekevät. Myös sinä voit ryhtyä ehdokkaaksi!

Jotta voimme lähettää juuri sinulle kohdennettua postia, käythän päivittämässä jäsentietosi omaJHL-sivustolla. Erityisesti, mikäli siirryit SOTE-sopimuksen piiriin, on syytä varmistaa että myös sopimusala on kirjattu oikein. Kun päivität tietosi 4.10. mennessä, osallistut samalla lahjakorttiarvontaan.

Lisää ajankohtaista sote-tietoa löydät JHL:n nettisivuilta.

ALUEELLINEN VALMISTELU KESKI-SUOMESSA JA PIRKANMAALLA

Keski-Suomen hyvinvointialue www.hyvaks.fi

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus asetti kokouksessaan 1.7.2021 Keski-Suomen hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen (VATE). VATEn puheenjohtajana toimii toimialajohtaja Kati Kallimo Jyväskylän kaupungista. Keski-Suomessa VATE on perustanut valmistelun tueksi kuusi jaostoa, joihin tulee myös henkilöstön edustus niin, että jaostoissa kaksi henkilöstön edustajaa ja henkilöstöjaostossa yhteensä kuusi edustajaa. Lisäksi VATE on perustanut väliaikaisen yhteistoimintaelimen (YTE), jossa on jokaisella pääsopijajärjestöllä kaksi edustajaa.

JHL:n edustajana YTE:ssä on jäsenenä pääluottamusmies Hannu Tuderus Jyväskylän kaupungista (JHL 616) ja hänen varajäsenenään pääluottamusmies Katri Asp-Dalfidan Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä (JHL 192).

Lisäksi JHL:lla on VATE:n jaostoissa edustajat yhdyspintajaostossa Ari Saastamoinen (JHL 264 Wiitaunioni), henkilöstöjaostossa Hannu Tuderus (JHL 616 Jyväskylä) ja pelastustoimen jaostossa Markku Kytömäki (JHL 325 Jyväskylä PELA).

Pirkanmaan hyvinvointialue

Pirkanmaan kunnat, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Pirkanmaan pelastuslaitos ovat tehneet ajanjaksolla 3.5.-11.6.2021 yhdenmukaiset toimielinpäätökset voimaanpanolain 10 §:n mukaisen väliaikaisen toimielimen perustamisesta. Päätöksissä on sovittu, että Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halme tekee väliaikaisen toimielimen asettamispäätöksen. Päätöksen mukaisesti maakuntajohtaja kutsui koolle Pirkanmaan väliaikaisen toimielimen ensimmäiseen järjestäytymiskokoukseensa 1.7.2021.

Kokouksessa valittiin Pirkanmaan hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen (VATE) puheenjohtajaksi Tarmo Martikainen Pirkanmaan sairaanhoitopiirin johtaja ja varapuheenjohtajaksi Taru Kuosmanen Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja.

Yhteistoimintaelimen henkilöstöedustajat nimettiin 13.8.2021 vaten kokouksessa. JHL:n edustajat ovat pääluottamusmies Matti Anttonen Pirkanmaan sairaanhoito piiristä ja varalle Heikki Havukainen Tampereen aluepelastuslaitokselta. YTE:n toimikausi on 1.7.2021 – 28.2.2022. Ensimmäisessä YTE:n kokouksessa päätettiin, että kokous kokoontuu varajäsenineen.

Lisäksi Pirkanmaalla toimii 31.12.2021 asti henkilöstöfoorumi, jossa liitot ovat edustettuina laajemmin. Henkilöstöfoorumin toiminta on informatiivinen ja luovuttavien organisaatioiden yhteistoimintaa ja tiedonkulkua tukeva rooli.

Mukavaa syksyä!

JHL SISÄ-SUOMEN ALUETOIMISTO Tommi Raunela, aluepäällikkö